Introductie
Zoeken
Resultaten
Details
Selectie
Zoekhistorie
Zoekprofielen
Verfijn zoekresultaat
Print
Record
1
van
1
Titel
Jasnaja Poljana : verslag van een vergeten onderwijsexperiment
Auteur
B. Jacobs
Tijdschrifttitel
In:
De pyramide
. 47(1993)5(okt.98-100)
Trefwoorden
Rusland
,
geschiedenis (vorm)
,
tijdschriftartikelen (vorm)
,
muziekeducatie
,
onderwijsdoelen
,
negentiende eeuw
Samenvatting
Beschouwing over het onderwijsexperiment van de Russische schrijver Tolstoj, die in 1849 zijn eerste school oprichtte: Jasnaja Poljana. Het was een poging om in Rusland door een nieuwe pedagogie sociale en politieke hervormingen te bewerkstelligen. Met name de muzieklessen krijgen daarin aandacht. Opvallend is hoe Tolstoj onafhankelijk van de grote muziekpedagogen tot eenzelfde aanpak kwam als dezen.