|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Marktmechanisme en rol van openbare bibliotheken in de informatieverzorging |
Auteur |
O. Scholten |
Tijdschrifttitel |
In: Massacommunicatie. 16(1988)1(.3-22) |
|
Trefwoorden |
Nederland, markt, massamedia, openbare bibliotheken, bibliotheekgebruik |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Cijfers m.b.t. informatie-aanbod en informatieconsumptie in de sectoren `schriftmedia' (boeken, tijdschriften en dagbladen), `audio-visuele media' (radio, tv, video) en `nieuwe media' (o.a. teletekst en viditel) laten zien, dat de vraag naar informatie de afgelopen jaren is achtergebleven bij het zeer sterk gegroeide informatie-aanbod. De rol van de `markt' als mechanisme om deze kloof tussen vraag en aanbod te helpen dichten is beperkt, o.a. daar de overheid op diverse manieren op de informatie markt intervenieert. Besproken wordt de betekenis van deze ontwikkelingen voor positie en rol van de openbare bibliotheek, waarbij o.a. wordt gewezen op het belang van een gericht pr-en marketingbeleid, en de noodzaak van een duidelijke overheidsvisie op de toekomst van de openbare bibliotheek. |
|
|
|
|