dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Diversiteit en innovatie in de Nederlandse populaire muziekcultuur : ontwikkelingen in de marktstructuur van de muziekindustrie in de periode 1980-1993
Auteur H. Visser
Tijdschrifttitel In:  Soundscapes : online journal on media culture. (1999)(mrt)
Annotatie 60 kb
Eerder verschenen in: Populaire muziekstudies online 1(1995)1(zomer)
Trefwoorden muziekindustrie, markt, popmuziek, tijdschriftartikelen (vorm), papers (vorm)



Samenvatting
Als kunstvorm is populaire muziek gebaat bij diversiteit en vernieuwing. De productie en distributie van populaire muziek is echter een commerciële aangelegenheid en de muziekindustrie heeft daarom belang bij een homogene en voorspelbare marktstructuur. Het sociologisch onderzoek naar die spanningsrelatie vormt al geruime tijd een belangrijk aandachtspunt in de studie van de populaire muziek. Henk Visser doet verslag van zijn onderzoek naar diversiteit, innovatie en concentratie in de muziekindustrie voor de Nederlandse markt in de periode 1980-1993. Bijdrage aan het congres van de IASPM-Benelux in 1995.