dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Dossier onderwijs en cultuur
Auteur A. Olaerts, ... [et al.]
Tijdschrifttitel In:  Courant. (2007/2008)83(nov/jan.3-39)
Trefwoorden onderwijsbeleid, onderwijsdoelen, kunsteducatie op school, kwaliteit, pedagogiek, creativiteit, Vlaanderen, tijdschriftartikelen (vorm), themanummers (vorm)



Samenvatting
Themanummer naar aanleiding van het onderzoeksrapport Kwaliteit en Consistentie. Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen door Anne Bamford, hoogleraar aan de Wimbledon School of Arts, over de rol van de kunsten in het onderwijs. Zij evalueert in het rapport zowel het beleid als de praktijk aan de hand van een aantal internationaal getoetste kwaliteitsindicatoren. Bovenop de resultaten van haar onderzoek, formuleerde Bamford ook een rist aanbevelingen die de kunst- en cultuureducatie kunnen aanzwengelen en waar nodig verbeteren. Themanummer bevat verschillende 'stemmen uit het onderwijs': in een reeks interviews en getuigenissen komen enkele betrokkenen uit de sector aan het woord. Leerkrachten, leerlingen, inspecteurs, kleine school, Brede School - hoe kleuren zij de onderwijspraktijk in? Welke uitdagingen zien zij voor het onderwijs? Hoe maken ze een brug met de leefwereld van jongeren vandaag? Waar is het onderwijssysteem voor verbetering vatbaar? Welke rol zien ze weggelegd voor de ouders? Welke praktijken kunnen inspirerend werken? En natuurlijk: welke rol kan kunst en cultuur in dit alles spelen? Daarnaast polsten we ook de twee betrokken ministers, van Onderwijs en Cultuur. Welke mogelijkheden zien zij om een geslaagd huwelijk tussen beide af te sluiten?