dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Een wereld te winnen voor de kunstsector
Auteur J. Heinsius, ... [et al.]
Tijdschrifttitel In:  Boekman. 19(2007)72(najaar.6-12)
Trefwoorden cultuurdeelname, publiek, kunst, beoordeling, amateurkunst, maatschappelijk belang, sociale functie, culturele waarde, Nederland, statistieken (vorm), publieksonderzoek (vorm)


Samenvatting
Kunst en cultuur hebben meerdere betekenissen voor mensen. De aandacht in de media richt zich vaak op de professionele kant van kunst en cultuur, terwijl kunst en cultuur ook betekenis hebben voor de amateurs - letterlijk liefhebbers - onder ons. Motivaction heeft in opdracht van Kunstenaars&CO 2000 Nederlanders tussen de 15 en 80 gevraagd welke rol kunst in hun leven speelt. Dat leidt tot opvallende uitkomsten: onder de Nederlandse bevolking blijkt een groot draagvlak voor kunst en cultuur te bestaan. Negen op de tien Nederlanders vindt het belangrijk dat er zoiets is als kunst en cultuur - en dat het er voor iedereen is. Eenderde van de Nederlanders participeert in kunstzinnige of culturele activiteiten. Bijna de helft van de Nederlanders maakt elk jaar een stedentrip. Het draagvlak voor kunst en cultuur is veel groter dan veelal wordt aangenomen. De helft van de Nederlanders droomt ervan ooit zelf een schilderij te maken.