dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Design denken
Auteur G. Bas
Tijdschrifttitel In:  MMNieuws. 11(2009)3(.18-19)
Trefwoorden belangenorganisaties, vormgeving, economisch beleid, Nederland, tijdschriftartikelen (vorm)

Samenvatting
Design was ooit een A-merk, maar is ondertussen een zwaar gedevalueerd label dat te pas en te onpas de meest uiteenlopende producten in de catalogi van Blokker tot Ikea extra betekenis moet verlenen. Design is een containerbegrip geworden, op van alles van toepassing, want niemand weet meer wat het betekent. En dat is meteen de kern van het probleem van de designbranche. Hoe kan je in godsnaam je diensten verkopen als je keer op keer moet uitleggen wat je eigenlijk doet? Dat het gaat over product design en industriële vormgeving, wat onderwezen wordt aan de verschillende opleidingen, faculteiten en afdelingen aan de drie TU's, de HBO's en de kunstopleidingen. De Nederlandse opleidingen maken school. In het rijtje van 's werelds meest vooraanstaande designopleidingen van het Amerikaanse zakenblad Business Week staan de opleidingen in Eindhoven (Design Academy) en Delft (faculteit Industrial design) al jaren in de top tien. Het Ministerie van economische zaken laat het echter teveel afweten: dat Nederlandse ontwerpen internationaal bekendheid hebben, is voornamelijk te danken aan de prestaties van de ontwerpers zelf.