dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Wie heeft de macht om zich met het nutteloze in te laten? : cultuursponsoring in Vlaanderen
Auteur K. Segers
Tijdschrifttitel In:  Boekman. 20(2008)76(najaar.58-65)
Trefwoorden kunstbeleid, financiering, sponsoring, podiumkunsten, commercialisering, Vlaanderen, tijdschriftartikelen (vorm)


Samenvatting
Zoals in heel continentaal Europa is ook in Vlaanderen cultuurbeleid sinds 1945 grotendeels gebaseerd op overheidssubsidies. Welke rol spelen bedrijfssponsoring en mecenaat in de wereld van muziek en podiumkunsten? Het eigenlijke principe van overheidssteun aan de kunsten staat buiten kijf; Bedrijfssponsoring werd gepromoot als nieuwe, alternatieve vorm van kunstzorg; Cultuursponsoring heeft in Vlaanderen vooral een grote symboolwaarde; Naar analogie met sportsponsoring is ook cultuursponsoring sterk verzakelijkt; Sponsors eisen een steeds grotere en duidelijk af te meten return; Bedrijfssponsoring lijkt bestemd om de icing on the cake te blijven.