dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Toneelbeleid omgePloegd? een onderzoek naar de invloed van de introductie van het begrip cultureel ondernemerschap door Rick van der Ploeg, op het beleid van de toneelgezelschappen
Auteur S. van der Kam
Plaats van uitgave Utrecht
Jaar van uitgave 2002
Annotatie 101 p. : bijl. ; 31 cm. - Literatuuropgave: p. 60-62
Doctoraalscriptie Taal en Cultuurstudies, Faculteit der Letteren, Universiteit Utrecht
Trefwoorden cultureel ondernemerschap, winst, theaterbeleid, theater, theatergezelschappen, toneel, management, marketing, publiek, inkomsten, Nederland, scripties (vorm)


Samenvatting
Voormalig staatssecretaris van cultuur Rick van der Ploeg heeft het begrip cultureel ondernemerschap geïntroduceerd: culturele instellingen moesten méér letten op de marktwerking en het rendement van hun activiteiten, zowel in zakelijk als artistiek opzicht. De belangrijkste criteria hierbij waren: publieksbereik, opbrengst, commerciële instrumenten, samenwerkingsverbanden en het uitbaten van successen. Hoe heeft dit doorgewerkt in het beleid van de Nederlandse gesubsidieerde toneelgezelschappen? Hiervoor is een aantal groepen uitvoerig geïnterviewd, wat een interessant inkijkje geeft in hun zakelijk beleid. De gezelschappen vinden zelf dat het cultureel ondernemerschap geen invloed heeft gehad op hun beleid of dat ze aan een aantal zaken allang aandacht besteden.