|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
De plaatjesmaatschappij : essays over beeldcultuur |
Auteur |
J. van Dijck, ... [et al.], F. Giertsberg, W. Oosterbaan |
Plaats van uitgave |
Rotterdam |
Uitgever |
NAi uitgevers, [etc.] |
Jaar van uitgave |
2002
|
ISBN |
90-5662-283-8
|
Annotatie |
95 p. ; 24 cm. - Met lit. opg. - Met reg.
|
|
Trefwoorden |
beeldcultuur, fotografie, nieuwe media, televisie, beeldende kunst, filmkunst, sociologie, internet |
Samenvatting Zes wetenschappers en publicisten schreven een essay over aspecten van beeldcultuur, vanuit verschillende invalshoeken: fotografie, beeldende kunst, sociologie en geschiedwetenschap. Belicht worden: de relatie tussen woord en beeld, de betekenis van digitale beeld(re)productie, het collectieve visuele geheugen en de samensmelting van de verschillende media als film, video, televisie, en fotografie. Bijdragen van Warna Oosterbaan, José van Dijck, Pauline Terreehorst, Kitty Zijlmans, Mariëtte Haveman, Frank van Vree en Frits Gierstberg. Het boek is opgedragen aan de nagedachtenis van Loek van der Molen, directeur van het Nederlands Foto Instituut in de periode 1997-2001.
Recensie in: Skrien 35(2003)4(mei.24-25). |
|
|
|
|
|