|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
Filmfans op school? : een theoretisch en empirisch onderzoek naar de mogelijkheden en inhoud van film-educatie in het vernieuwde voortgezet onderwijs in Nederland |
Auteur |
B. Thomassen |
Plaats van uitgave |
Utrecht |
Jaar van uitgave |
1999
|
Annotatie |
170 p. : tab., bijl. ; 30 cm. - Met lit. opg. Doctoraalscriptie Opleiding algemene letteren, faculteit letteren, Universiteit Utrecht
|
|
Trefwoorden |
voortgezet onderwijs, media-educatie, festivals, waarneming, films, leerlingen, Nederland, scripties (vorm), statistieken (vorm) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Welke mogelijkheden zijn er voor film-educatie in het vernieuwde voortgezet onderwijs in Nederland en welke inhoudelijke invulling kan daaraan gegeven worden? Het onderzoek bestaat uit literatuuronderzoek en empirisch onderzoek. Het eerste gedeelte richt zich op de geschiedenis van filmeducatie en de bijdrage van filmeducatie aan de vernieuwing van het voortgezet onderwijs. De mogelijke invulling van filmeducatie wordt uitgewerkt in een educatiemodel. Het empirische deel richt zich op het filmeducatieve festival FilmFan, dat een belangrijke plaats inneemt binnen filmeducatie. Meningen van leerlingen en docenten worden gerelateerd aan de praktijk van FilmFan. Filmeducatie blijkt geen structurele plaats in te nemen binnen het onderwijs. Het ontbreekt het fenomeen aan erkenning, zowel bij het ministerie en de scholen. Van belang is de oprichting van een landelijk platform. |
|
|
|
|