dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Filmfans op school? : een theoretisch en empirisch onderzoek naar de mogelijkheden en inhoud van film-educatie in het vernieuwde voortgezet onderwijs in Nederland
Auteur B. Thomassen
Plaats van uitgave Utrecht
Jaar van uitgave 1999
Annotatie 170 p. : tab., bijl. ; 30 cm. - Met lit. opg.
Doctoraalscriptie Opleiding algemene letteren, faculteit letteren, Universiteit Utrecht
Trefwoorden voortgezet onderwijs, media-educatie, festivals, waarneming, films, leerlingen, Nederland, scripties (vorm), statistieken (vorm)


Samenvatting
Welke mogelijkheden zijn er voor film-educatie in het vernieuwde voortgezet onderwijs in Nederland en welke inhoudelijke invulling kan daaraan gegeven worden? Het onderzoek bestaat uit literatuuronderzoek en empirisch onderzoek. Het eerste gedeelte richt zich op de geschiedenis van filmeducatie en de bijdrage van filmeducatie aan de vernieuwing van het voortgezet onderwijs. De mogelijke invulling van filmeducatie wordt uitgewerkt in een educatiemodel. Het empirische deel richt zich op het filmeducatieve festival FilmFan, dat een belangrijke plaats inneemt binnen filmeducatie. Meningen van leerlingen en docenten worden gerelateerd aan de praktijk van FilmFan. Filmeducatie blijkt geen structurele plaats in te nemen binnen het onderwijs. Het ontbreekt het fenomeen aan erkenning, zowel bij het ministerie en de scholen. Van belang is de oprichting van een landelijk platform.