dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel No sell out : de popularisering van een subcultuur
Auteur M. Wermuth
Plaats van uitgave Amsterdam
Uitgever Aksant
Jaar van uitgave 2002
ISBN 90-5260-042-2
Annotatie 381 p. : afb., graf., tab., bijl. ; 23 cm. - Literatuur: p. 357-371
Proefschrift
Trefwoorden sociologie, popmuziek, etnische groepen, subculturen, proefschriften (vorm), Nederland, Verenigd Koninkrijk

Samenvatting
Hiphop was aanvankelijk slechts populair bij een relatief kleine groep jongeren. In 2002 is dit genre binnen de populaire muziek de subculturele status ontstegen en big business, getuige de hitsuccessen van artiesten als Eminem en Outkast. Wermuth heeft de popularisering van het genre sinds 1992 onderzocht. Het bleek gedurende die gehele periode nauw verbonden met vraagstukken over etniciteit en het geweldadige, macho-imago van hiphop. In haar dissertatie beschrijft de auteur hoe het proces van popularisering van dit genre van undergroud sub-cultuur naar mainstream popcultuur is verlopen. Zij heeft daarbij een vergelijking getrokken tussen hiphop in Nederland en in Groot-Brittanniƫ. Drie casestudies staan daarbij centraal: de functie van muziekbladen in de promotie van de hiphop (OOR en New Musical Express); de manier waarop in verschillende media de relatie tussen hiphop en afwijkend gedrag wordt gelegd; en een analyse van de populariteit van hiphop in de Top 40 tussen 1979 en 1993.
Exemplaarnummer
02-200 boek beschikbaar