|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
KunstPROF of echte PRO? : een vergelijkend onderzoek naar de bijdrage van universitaire opleidingen kunstmanagement in de Verenigde Staten en in Nederland aan de professionalisering van het vakgebied |
Auteur |
M.C.E. Hendriks |
Plaats van uitgave |
Utrecht |
Jaar van uitgave |
2001
|
Annotatie |
101 p. : tab. ; 30 cm. - Bibliografie: p. 89 - 92 Doctoraalscriptie Taal- en cultuurstudies, specialisatie Kunstbeleid en management, Universiteit Utrecht
|
|
Trefwoorden |
managementtheorie, leerplannen, wetenschappelijk onderwijs, management, kunst, cultuur, professionaliteit, vergelijkend onderzoek (vorm), Verenigde Staten, Nederland, scripties (vorm) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Door middel van literatuuronderzoek en interviews wordt een beeld gegeven van de mate waarin kunstmanagement opleidingen bijdragen tot een nadere definiëring en professionalisering van het vakgebied waartoe ze opleiden. Hendriks richt zich op de opleidingsprogramma's in de Verenigde Staten en in Nederland. Na een inleidend hoofdstuk over de ontstaansgeschiedenis van de onderzochte studies, doet ze verslag van analyse van het huidige universitaire onderwijsaanbod op het terrein van kunstmanagement. Daarna volgt een opsomming van de initiatieven van verschillende organen tot kennisoverdracht, in de vorm van uitwisselingsprogramma's, congressen, seminars, vakbladen, e.d. Tot slot wordt onderzocht of er sprake is van een wetenschappelijke legitimatie voor dit soort opleidingen, en wordt ingegaan op professionaliseringstheorieën. Gemeenschappelijke systematische onderzoeksmethodes voor kunstmanagement blijken nog onvoldoende ontwikkeld, zo ook de bijdrage aan de professionaliteit van het vakgebied. |
|
|
|
|