|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
De moede muze : opstellen voor Wim Knulst |
Auteur |
H.B.G. Ganzeboom, H. Henrichs, M. van Hoorn |
Plaats van uitgave |
Utrecht |
Uitgever |
Cultuurnetwerk Nederland |
Jaar van uitgave |
2001
|
Reeks |
Cultuur + educatie
;
1-2001 |
ISBN |
90-6997-096-1
|
Annotatie |
109 p. graf., tab., schema's ; 24 cm. - Met lit. opg.
|
|
Trefwoorden |
kunsteducatie, cultuurdeelname, cultuurdeelname in schoolverband, voortgezet onderwijs, kunst, populaire cultuur, kunstsociologie, elitecultuur, statistieken (vorm), congresverslagen (vorm) |
![](images/edoc.jpg) |
Samenvatting Gebundelde bijdragen aan het symposium 'De Moede Muze' bij het afscheid van dr. W.P.Knulst als bijzonder hoogleraar Kunsteducatie en Cultuurparticipatie aan de Universiteit Utrecht. Knulst leeropdrach was de relatie te onderzoeken tussen culturele educatie en culturele participatie. Vanuit verschillende invalshoeken wordt door collega-wetenschappers op dit thema ingegaan. Bevat de volgende bijdragen: Jozef Vos 'De overspelige muze. Pleidooi voor de historische methode'; L.Mutsaers 'De onvermoeibare muze. Onderscheid en kwaliteit in populaire kunstvormen'; Hendrik Henrichs 'De muze en de schoolmeester. Een 'witte' Othello als voorbeeld voor kunst en educatie'; Jos de Haan 'De muze te vriend. De rol van sociale netwerken in cultuurparticipatie'; Gerbert Kraaykamp 'De muze en de dubbele voedingsbodem. De socialisatie van literaire leesgewoonten'; Folkert Haanstra 'De schoolse muze. Kunst afkijken en beoefenen'; Harry B.G. Ganzeboom, Ineke Nagel en Marie-Louise Damen 'Onderzoeksdesigns en de muze. Nieuwe gegevens over effecten van kunsteducatie in het voortgezet onderwijs'. |
|
|
|
|