|
|
![Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie](images/unchecked.gif) |
Titel |
CKV in de weegschaal : de balans tussen theorie en praktijk in het vak Culturele en kunstzinnige vorming 1 |
Auteur |
J. Hofman |
Plaats van uitgave |
Utrecht |
Jaar van uitgave |
2000
|
Annotatie |
67 p. ; 30 cm. - Literatuuropgave: p. 60-63 Eindscriptie Universiteit Utrecht, opleiding Kunstgeschiedenis, specialisatie Cultuureductie
|
|
Trefwoorden |
culturele en kunstzinnige vorming (leervak), kunsteducatie op school, voortgezet onderwijs, cultuurdeelname, cultuuroverdracht, vernieuwing, scripties (vorm) |
![](images/edoc_key.jpg) |
Samenvatting Met ingang van het schooljaar 1999-2000 is het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) een verplicht vak geworden voor alle havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase van havo en vwo. Het vak vervangt alle lessen in kunst zoals die voorheen in de bovenbouw werden gegeven. Een van de veranderingen is, dat de kunstdisciplines geïntegreerd worden onderwezen. Voordeel van de nieuwe benadering is, dat leerlingen in aanraking komen met kunstvormen waaraan voorheen nauwelijks aandacht werd besteed. Nadeel is, dat de praktische kanten van de vakken, zoals teken- en muziekles, door tijdgebrek in het gedrang komen: het overgrote deel van de tijd wordt besteed aan het ervaren en beschouwen van kunst, ter stimulering van cultuuroverdracht en de cultuurdeelname die daaruit voortvloeit. Analyse van de veranderingen die deze nieuwe opzet teweeg heeft gebracht. |
|
|
|
|