Satellietrekening cultuur en media 2022 : de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie
TitelSatellietrekening cultuur en media 2022 : de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie
Corporatieve auteur
Plaats van uitgaveDen Haag
Jaar van uitgave2025
Materiaalboek
Onderwerpkunst, cultuur, economisch belang, overheidsuitgaven, vrijwilligers, arbeidsmarkt, Nederland, 2010-2020, 2020-2030, internationaal, vergelijkend onderzoek (vorm), statistieken (vorm)
Samenvatting
Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cutuur heeft het CBS een derde editie van de satellietrekening cultuur en media samengesteld. Deze satellietrekening beschrijft de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp, werkgelegenheid, consumptie e.d.) voor de jaren 2015, 2018 en 2022. Daarnaast schetst het een beeld van de belangrijkste cultuur- en mediaproducten en bedrijfstakken binnen de cultuur- en mediasector. Net als in de vorige editie uit 2021, wordt er ingegaan op de ontwikkeling van de cultuur- en mediasector ten opzichte van de totale economie. In 2022 was het aandeel van cultuur en media in het bruto binnenlands product (bbp) 3,3 procent. Dit is net iets kleiner dan het aandeel in 2018, te weten 3,4 procent. In absolute bedragen nam de bijdrage van cultuur en media aan het bbp toe van 26,9 tot 33 miljard euro. De werkgelegenheid nam toe van 312 duizend arbeidsjaren in 2018 tot 331 duizend arbeidsjaren in 2022. Het aandeel van cultuur en media in de totale werkgelegenheid was en bleef hiermee 4,1 procent.