Veranderende vormen. Inventarisatie instrumentaal/vocaal muziekonderwijs Noord- en Oost-Nederland
TitelVeranderende vormen. Inventarisatie instrumentaal/vocaal muziekonderwijs Noord- en Oost-Nederland
Auteur
Plaats van uitgaveGroningen
UitgeverHanze research Art & society
Jaar van uitgave2023
Materiaalboek
ReeksOnderzoekspublicaties lectoraat Kunsteducatie Hanzehogeschool Groningen; 6
Annotatie36 p.
Onderwerpmuziekeducatie, gemeentelijk beleid, instrumentale muziek, vocale muziek, muziekscholen, statistieken (vorm), onderzoeksrapporten (vorm), Noordoost-Nederland
Samenvatting
Onderzoekers van het lectoraat Kunsteducatie/het Prins Claus Conservatorium van de Hanzehogeschool Groningen voerden in samenwerking met het ArtEZ Conservatorium Zwolle een inventarisatie uit van aanbieders van naschools instrumentaal/vocaal muziekonderwijs binnen de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. De onderzoekers vonden 175 muziekscholen die sterk van elkaar verschillen qua grootte en organisatievorm. In een steekproef in de gemeenten Groningen, Midden-Drenthe en Smallingerland vonden ze daarnaast 167 privé-aanbieders die bij elkaar lesgeven op 49 verschillende instrumenten. In het rapport worden lestarieven in de verschillende provincies met elkaar vergeleken. Ook is gekeken naar de arbeidspositie, opleiding en honorering van muziekdocenten. Tenslotte is er geïnventariseerd in hoeverre de gemeenten uit het zoekgebied het ondersteunen van naschools muziekonderwijs tot hun taak rekenen.
H. van Santen, 'Onderzoek: van gesubsidieerde muziekles profiteren leerlingen én docenten', NRC, 28-4-2023
H. van Santen, 'Onderzoek: van gesubsidieerde muziekles profiteren leerlingen én docenten', NRC, 28-4-2023