Digitale transformatie in de Rotterdamse cultuursector
TitelDigitale transformatie in de Rotterdamse cultuursector
Corporatieve auteur
Plaats van uitgaveRotterdam
Jaar van uitgave2022
Materiaalboek
Annotatie41 p.
Onderwerpcultuur, culturele organisaties, digitalisering, publiek, sociale media, inclusiviteit, samenwerking, Rotterdam, adviezen (vorm)
Samenvatting
De Rotterdamse cultuursector is op het gebied van digitalisering in een stroomversnelling geraakt tijdens de coronacrisis. Er zijn meer vormen van publieksbeleving gecreƫerd, nieuwe educatieve tools en samenwerkingsverbanden en platforms ontwikkeld, en er wordt veel gebruik gemaakt van sociale media om het publiek te bereiken. Daarnaast zijn er uitdagingen zoals gebrek aan middelen en kennis, en is het vaak nog lastig om te verdienen aan digitaal aanbod. Op het gebied van inclusiviteit biedt digitalisering kansen voor het publieksbereik. Op het gebied van interconnectiviteit draagt digitalisering bij aan nieuwe samenwerkingsverbanden binnen en buiten de cultuursector. Samenwerkingen met organisaties en makers buiten Rotterdam ontstaan makkelijker dan voorheen. Op het gebied van interconnectiviteit draagt digitalisering vooral bij aan nieuwe samenwerkingsverbanden binnen de cultuursector, maar ook daarbuiten.