Bezoekersreis of reisorganisatie : het belang van (ver)houdingen binnen de museumorganisatie voor een toegankelijk en inclusief museumbezoek
TitelBezoekersreis of reisorganisatie : het belang van (ver)houdingen binnen de museumorganisatie voor een toegankelijk en inclusief museumbezoek
Auteur
Plaats van uitgaveAmsterdam, Eindhoven
UitgeverSTUDIO i, Van Abbemuseum, Stedelijk museum Amsterdam
Jaar van uitgave2019
Materiaalboek
Annotatie34 p.
Onderwerpinclusiviteit, vernieuwing, musea, museumtaken, sociale vraagstukken, Nederland
Samenvatting
Feenstra kiest in dit artikel voor een invalshoek vanuit de marketingtheorie, de zgn ‘klantreis’, of 'bezoekersreis’. Dit biedt een kader waardoor musea integraal kunnen kijken naar manieren om tot het publiek te verhouden. Hoe kunnen de musea van betekenis zijn voor het slagen van deze reis? Hoe kunnen ze hier daadkrachtig en positief in handelen? En hoe kunnen we hierin samenwerken? Om als museumorganisatie een inclusieve museumervaring te bieden is het van belang dat er medewerkers zijn met grondige kennis over de behoeften van bezoekers met een beperking en daarnaast dat alle medewerkers van alle afdelingen en lagen actief bijdragen aan de ervaring van deze bezoekers (Smith et al.). Daarvoor is het belangrijk dat álle museummedewerkers zich bewust zijn van hun bijdrage aan een inclusieve bezoekerservaring en de wijze waarop ze daar invulling aan geven.