Boekman 121 Financiering van kunst en cultuur
- Het complexe én kansrijke speelveld van cultuurfinanciering : de case van de dubbele stapelaars
- Legt kunst het af tegen het milieu? Banken treden terug als sponsor van kunst
- Ronddraaiend geld voor kunst en cultuur : revolverende fondsen
- Wie een film maakt kan bijna niet om het Filmfonds heen : filmfinanciering in Nederland
- Bouwen aan beeldende kunst
- Kunstprijzen als subsidie : de juridische consequenties
- Een publiek-private lappendeken : de financieringsmix van Vlaamse kunstenorganisaties
- Deuren open voor de klassenstrijd
- ‘Er zit absoluut iets pervers in het systeem’ : interview met Viktorien van Hulst, directeur Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch
- ‘Grotere betrokkenheid is ongelooflijk belangrijk voor ons’: interview met Sofía Hernández Chong Cuy, directeur Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst, Rotterdam
- ‘Zonder vrijwilligers kunnen we niet draaien’ : interview met Olaf Veenstra (directeur) en Petra Geelink (zakelijk medewerker) van poppodium Vera, Groningen
- Terugblik op vijf jaar Splendor : interview met Norman van Dartel, zakelijk leider van Splendor, Amsterdam
- Kosten en financiering van fair pay
- Geld voor interdisciplinair programmeren : interview met Pien Houthoff, directeur van LUX Nijmegen
- Artistic innovation from within the cracks. Unlocking musical creativity
TitelBoekman 121 Financiering van kunst en cultuur
Plaats van uitgaveAmsterdam
UitgeverBoekmanstichting
Jaar van uitgave2019
Materiaalboek
Annotatie64 p.
Onderwerpcultuurbeleid, kunstbeleid, subsidies, financiering, vrijwilligers, kunstprijzen, culturele organisaties, management, private financiering, fondsen, programmering, vernieuwing, kunst, Nederland, themanummers (vorm), tijdschriften (vorm), fair practice
Bestaat uit
Samenvatting
Financiering in de culturele sector is complex. Elke culturele instelling, kunstenaar of creatief die subsidie aanvraagt, dient daar private financiering of eigen inkomsten aan toe te voegen. Het combineren van verschillende financieringsvormen – gestapeld financieren – ligt in de culturele sector dan ook voor de hand. Met bijdragen van Alexander Ramselaar over stapelfinanciering; Toef Jaeger over banken die zich terugtrekken als cultuursponsor; Roelof Balk over revolverende fondsen; Dana Linssen over filmfinanciering in Nederland; René Goudriaan over kosten en financiering van fair pay; Gijs Frieling en Rogier Brom over de percentageregeling voor beeldende kunst bij Rijksgebouwen; Ellen Hardy over kunstprijzen als subsidie; Joris Janssens, Simon Leenknegt en Jonas Rutgeerts over de publiek-private financieringsmix van Vlaamse kunstenorganisaties. Interviews over financiering met Viktorien van Hulst (directeur Theaterfestival Boulevard ‘s-Hertogenbosch), Olaf Veenstra (directeur) en Petra Geelink (zakelijk medewerker van poppodium Vera, Groningen), Pien Houthoff (directeur van LUX Nijmegen) en Sofía Hernández Chong Cuy (directeur Witte de With, Centrum voor Hedendaagse Kunst, Rotterdam). Column door Anne Vegter. Boekbesprekingen.