Zien & gezien worden : een onderzoek naar de distributie en vertoning van Nederlandse jeugdfilms in de bioscoop (2011-2018)
TitelZien & gezien worden : een onderzoek naar de distributie en vertoning van Nederlandse jeugdfilms in de bioscoop (2011-2018)
Jaar van uitgave2019
Materiaalboek
Annotatie47 p. - Onderzoek is mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Filmfonds
Onderwerpfilms, jongeren, distributie, markt, concurrentie, publiek, programmering, digitalisering, voorstellingen, bioscopen, 2010-2020, Nederland, onderzoeksrapporten (vorm), statistieken (vorm)
Samenvatting
De Nederlandse jeugdfilm is al bijna twee decennia een van de handelsmerken van de Nederlandse filmindustrie, zowel in de Nederlandse bioscoop, op andere platforms, op internationale festivals, als in verkopen aan het buitenland. De laatste jaren is deze door de veranderingen in de markt echter sterk onder druk komen te staan. Om weer succesvol te worden is er een gezamenlijke inspanning van alle partijen in de filmsector nodig. Dit is een van de conclusies uit dit onderzoek naar de distributie en vertoning van Nederlandse jeugdfilms van Peter Bosma en Esther Schmidt. Aanbevelingen.

