Muziekauteursrecht in het digitale domein
TitelMuziekauteursrecht in het digitale domein
Auteur
Plaats van uitgaveAmsterdam
Jaar van uitgave2016
Materiaalboek
Annotatie62 p.
Masterthesis pop Conservatorium van Amsterdam
Masterthesis pop Conservatorium van Amsterdam
Onderwerpmuziekindustrie, muziekauteursrecht, internet, digitalisering, nieuwe media, auteursrechtdelicten, Nederland, scripties (vorm)
Samenvatting
Hoe kan muziekauteursrecht bestaan in het digitale domein? Is dit überhaupt wenselijk? Of is het juist noodzakelijk? Scriptie begint met een kort literatuuronderzoek naar de geschiedenis van het auteursrecht in Nederland en in Europa. Vervolgens wordt in kaart gebracht hoe het auteursrecht in de knel kwam tijdens de opkomst van het internet en wordt de verandering in het denken bij publiek, media en bij wetgevers beschreven. Auteur interviewde voor- en tegenstanders van auteursrecht en de Safe Harbour-constructie zoals werknemers en bestuursleden van Buma/Stemra, van GESAC in Brussel. Daarnaast werden specialisten, zoals hoogleraar en anti-auteursrecht auteur Joost Smiers, Buma/Stemra lobbyist Robbert Baruch, Google interim manager public affairs Edo Haveman en verschillende lobbyisten in Brussel, werkzaam bij het Europees Parlement, geraadpleegd.