Niet het tekort maar de bron! Cultural Business Modeling (CBM) als eerste stap op weg naar creatief financieel management van gesubsidieerde kunstinstellingen
TitelNiet het tekort maar de bron! Cultural Business Modeling (CBM) als eerste stap op weg naar creatief financieel management van gesubsidieerde kunstinstellingen
Auteur
Plaats van uitgaveUtrecht
Jaar van uitgave2004
Materiaalboek
Annotatie48 p. : bijl., fig., tab. ; 24 cm. - Met lit. opg.
209 kb
209 kb
Onderwerpgemeentelijk beleid, stedelijke vernieuwing, creatieve industrie, economisch belang, samenwerking, culturele organisaties, culturele accommodaties, manifestaties, midden- en kleinbedrijf, projecten, onderzoeksprogramma's, Nederland
Samenvatting
Cultural Business Modeling (CBM) is een managementinstrument dat kunstmanagers helpt systematisch inkomstenkansen voor de organisatie te ontwikkelen. Het vooronderzoek om CBM te ontwikkelen is door het lectoraat Kunst & Economie van de HKU verricht. Hieruit bleek dat het financieel management van kunstinstellingen in de praktijk creatiever kan worden ingevuld. In het huidige culturele business model ligt het accent van instellingen voornamelijk op inkomsten uit subsidie en sponsoring. Bronnen als de verhuur van het eigen vastgoed, merchandising, co-financiering, matching van fondsbijdragen, het scheppen van een eigen fonds en mecenaat zijn nog nauwelijks ontwikkeld. CBM helpt de cultureel ondernemer om (alternatieve) inkomstenkansen te signaleren en verder te ontwikkelen. Verslag van een eerste test bij vier culturele organisaties: Stichting theatergroep bij leven en welzijn, Stichting Holland animation festival, Stichting combattimento consort Amsterdam en Wereldmuseum Rotterdam.