Tusschen het voor en het van de kunst leven : Haagse kunstminnenden en hun initiatieven voor ondersteuning van noodlijdende beeldend kunstenaars tijdens het Interbellum = Intermediaries for art's sake : patronage of art benefactors in The Hague between the two World Wars
TitelTusschen het voor en het van de kunst leven : Haagse kunstminnenden en hun initiatieven voor ondersteuning van noodlijdende beeldend kunstenaars tijdens het Interbellum = Intermediaries for art's sake : patronage of art benefactors in The Hague between the two World Wars
Auteur
Plaats van uitgaveDen Haag
Jaar van uitgave2007
Materiaalboek
Annotatie89, XLVII p. : afb., bijl., tab. ; 30 cm. - Literatuuropgave: p. 83-84
Scriptie Cultuurwetenschappen, Open universiteit Nederland
Scriptie Cultuurwetenschappen, Open universiteit Nederland
Onderwerpbeeldend kunstenaars, mecenaat, particulier initiatief, culturele organisaties, sociaal-economische positie, inkomen, culturele genootschappen, Interbellum, Den Haag, scripties (vorm)
Samenvatting
De positie van veel beeldend kunstenaars was tijdens de economische crisis in Nederland, tussen de twee wereldoorlogen, weinig florissant. Armoede en maatschappelijke onrust overheersten in deze periode. Niet de overheid, maar kunstlievende particulieren stonden kunstenaars gedurende het Interbellum bij met geld en eten. In Den Haag speelden het in 1922 opgerichte Nederlandsch Kunstverbond en vanaf 1932 het Comité de Kunst in Nood een cruciale rol. Graft onderzoekt met welke initiatieven, door wie en met welke doelstellingen in Den Haag particulieren actie ondernamen om de gemankeerde inkomenspositie van kunstenaars te verbeteren. Na een uitvoerige uiteenzetting van de sociaal-economische en culturele context richt ze haar analyse op de twee bovengenoemde particuliere initiatieven. Ze vergelijkt de twee verenigingen op samenstelling van bestuur, doelstelling en werkwijze, financiën, aangekochte werken en hun verspreiding.