dot
Verfijn zoekresultaat
Print
Klik hier om dit item toe te voegen aan de selectie
Titel Alle kanalen staan open : de digitalisering van mediagebruik
Auteur F. Huysmans, J. de Haan
Plaats van uitgave Den Haag
Uitgever SCP
Jaar van uitgave 2010
Reeks Het culturele draagvlak ; 10, Het SCP-publicatie ; 10
ISBN 978-90-377-0521-8
Annotatie 205 p. : fig., tab. ; 25 cm. - Literatuuropgave: p. 195-199. - With summary
Trefwoorden massamedia, sociale media, kunst, cultuur, audiovisuele media, digitalisering, consumenten, mediagebruik, lezen, mediabeleid, internet, kunst, communicatiewetenschap, cultuur, indicatoren, jongeren, vernieuwing, toekomstvisies, onderzoek, Europa, Nederland



Samenvatting
Onderzoek naar hoe de veranderingen in aanbod en distributie van informatie hand in hand zijn gegaan met veranderingen aan de gebruikerszijde. Centrale vraag in het onderzoek is: in hoeverre zijn in Nederland het mediagebruik, het zoeken naar informatie en de onderlinge communicatie van gedaanten veranderd sinds 1975? Dit proces wordt beschreven aan de hand van een indeling in voorlopers, volgers en achterblijvers. Voorlopers zijn mensen die heel positief staan tegenover vernieuwingen, terwijl volgers zich terughoudend opstellen tegenover innovaties. Nagegaan wordt in hoeverre de verschillende groepen het lezen van gedrukte media en het luisteren en kijken naar audiovisuele media verplaatst hebben naar digitale platforms. Uit de studie blijkt onder andere dat Nederlanders van rond de 20 jaar een kwart van de totale tijd die ze besteden aan media, met nieuwe (digitale) media bezig zijn. Voor mensen van boven de 45 is dat een tiende van de totale tijd. Verder blijkt dat de tijd die we besteden aan boeken, kranten en tijdschriften meer geleden heeft onder de komst van televisie dan onder de komst van internet. Met een apart hoofdstuk over kunst en cultuur via oude en nieuwe media. Ook komt de vergelijking tussen Nederland en Europa aanbod.

Beknopte samenvatting in: MMNieuws.12(2010)6(.21)